Osiągnij sukces sprzedażowy wykorzystując szanse sprzedaży i planując swoje działania. Zarządzanie szansami pomoże Ci monitorować i kontrolować postęp w realizacji potencjalnych transakcji, utrzymać dobry kontakt z klientem i podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe.

Dodaj szansę sprzedaży

Dodawanie szansy sprzedaży umożliwia śledzenie i zarządzanie potencjalnymi transakcjami oraz pomaga w skoncentrowaniu się na najbardziej obiecujących możliwościach. Skuteczne zarządzanie procesem sprzedaży to klucz do osiągnięcia sukcesu.

Dodawanie szans jest łatwe i może być realizowane z różnych miejsc w systemie:

  • Na widoku kanban, który umożliwia dodanie szansy na dwa sposoby:
    • za pomocą ikonki znajdującej się w prawym górnym rogu widoku,
    • bezpośrednio na widoku w wybranej kolumnie lejka w polu +Dodaj.
  • Na widoku tabelarycznym dla szans - aby dodać szansę i wyświetlić ją w tabeli, wystarczy kliknąć ikonkę , którą znajdziesz nad listą po prawej stronie.
  • Na panelu kontrahenta - po przejściu na profil wybranego partnera, w sekcji Szanse , dodasz ją przez ikonkę .
  • Za pomocą paska szybkiego dostępu - w celu szybkiego dodania szansy możesz skorzystać z bocznego paska, dostępnego zawsze po prawej stronie głównego interfejsu, klikając w ikonkę .

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Elementy szansy sprzedaży

Podczas dodawania nowej szansy sprzedażowej, masz możliwość przypisania kluczowych elementów, które istotnie wpływają na powodzenie transakcji w określonym czasie. Ułatwi to skuteczne zarządzanie zasobami oraz dostarczy dodatkowych istotnych informacji dla Ciebie i Twojego zespołu.

Kontrahent – wypełnienie tego pola jest wymagane, aby przejść do dalszej części formularza. Możesz wybrać kontrahenta z proponowanej przez system listy, wyszukać konkretnego za pomocą wyszukiwarki lub dodać nowego.

Wszystkie szanse sprzedaży powiązane z danym kontrahentem znajdziesz na jego panelu w zakładce Szanse

Kontakty – wybieraj osoby kontaktowe z rozwijanej listy lub skorzystaj z wyszukiwarki, aby ułatwić komunikację z kontrahentem. Możesz też dodać nowy kontakt, jeśli dany kontrahent nie posiada przypisanych kontaktów. Dzięki danym kontaktowym lepiej poprowadzisz negocjacje biznesowe i utrzymasz współpracę.

Nazwa szansy – pole jest obowiązkowe - przypisz nazwę, która pozwoli na szybką identyfikację szansy wśród wielu innych oraz spersonalizuj ją tak, aby jak najlepiej oddawała jej specyfikę.

System domyślnie nada nazwę według określonego schematu, np. Transakcja z [nazwa kontrahenta]. Możesz jednak wyróżnić szansę i wpisać własną nazwę, która pomoże Ci w jej późniejszym rozpoznaniu.

Właściciel – to osoba odpowiedzialna za zarządzanie daną szansą sprzedaży.

Domyślnie w tym polu system wskazuje zalogowanego użytkownika dodającego szansę, jednak możesz w każdej chwili zmienić właściciela - od razu w momencie dodawania lub gdy zajdzie taka potrzeba, w trakcie edycji szansy.

Lejek – w tym polu wymagany jest wybór lejka dla szansy. Domyślnie system wybiera pierwszy lejek na liście lub ten, na którym aktualnie pracujesz. Narzędzie te pomaga zoptymalizować i analizować proces sprzedaży.

Pamiętaj, że w ustawieniach dla modułu możesz stworzyć własny lejek sprzedaży, tak aby dopasować go do potrzeb swojej firmy i jej specyfiki.

Etap – jest kluczowym elementem dla procesu sprzedaży, ponieważ na każdym z etapów realizowane są konkretne cele, zwiększające prawdopodobieństwo udanej transakcji. Domyślnie do każdej nowej szansy system automatycznie przypisze pierwszy etap lejka, który został jej przypisany. Jeśli Twoja szansa powinna znaleźć się na kolejnym z etapów, wybierz odpowiedni z rozwijanej listy.

W przypadku dodawania nowej szansy na widoku kanban, możesz od razu przypisać jej odpowiedni etap, klikając pole +Dodaj w wybranej grupie lejka.

Kwota – wpisz prognozowaną kwotę przychodu, jaką chcesz uzyskać z danej transakcji i wybierz dla niej odpowiednią walutę. Pozwoli Ci to określić priorytety i skoncentrować uwagę na szansach o największym potencjale.

Planowana data zamknięcia – ustal i wybierz w kalendarzu przewidywany termin finalizacji transakcji, a więc datę, do której cel sprzedażowy powinien zostać osiągnięty, a szansa zamknięta. Planowanie w czasie pozwala utrzymać właściwe tempo działań.

Notatka – w tym polu masz możliwość zawrzeć najważniejsze lub dodatkowe informacje dotyczące danej szansy w formie krótkiej notatki. Notatka ta może być pomocna dla innych współpracowników, którzy będą mieć dostęp do szansy.

Edytuj szansę sprzedaży

Dopracuj szansę sprzedażową poprzez edycję, aktualizując jej dane lub dodając istotne elementy wpływające na finalizację transakcji. To elastyczne podejście pozwala utrzymać kontrolę nad strategią sprzedażową, dostosowując ją według bieżących potrzeb i zwiększając szanse na osiągnięcie sukcesu.

Aby przejść do okna edycji szansy, należy kliknąć na kartę kanban z wybraną szansą lub w jej nazwę na liście w tabeli.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Pamiętaj o możliwości edytowania niektórych elementów szansy przez funkcję grupowych akcji dla szans. Dzięki nim w szybki sposób wprowadzisz te same zmiany dla wielu szans jednocześnie.
Elementy szansy w trakcie edycji

W oknie edycji dla każdej szansy możesz zaktualizować dane podstawowych elementów szansy lub dodać inne, które znajdziesz dodatkowo w trakcie edycji:

Aktualizacja kwoty z usług i produktów - po kliknięciu ikonki Pobierz kwotę z usług i produktów , znajdującej się po prawej stronie pola z kwotą, wartość szansy zostanie zaktualizowana na podstawie danych dotyczących aktywnych usług i produktów przypisanych do danej szansy.

Prawdopodobieństwo - jest istotnym wskaźnikiem, który wspomaga proces podejmowania decyzji i alokacji zasobów w ramach działu sprzedaży. W zależności od sytuacji, masz możliwość edycji tego pola, jeśli chcesz określić niestandardowe prawdopodobieństwo wygrania szansy, wystarczy że klikniesz ikonkę Prawdopodobieństwo i wprowadzisz wartość.

Każdy etap szansy posiada przypisane prawdopodobieństwo, które można dostosować w ustawieniach dla Szans sprzedaży. Dzięki temu, gdy dodasz nową szansę na konkretnym etapie, automatycznie pobierane jest dla niej przypisane do niego prawdopodobieństwo.

Status - dzięki niemu możesz śledzić postęp realizacji szansy i podejmować dalsze decyzje biznesowe. Szansę możesz określić jako: Aktywna, Stracona, Wygrana, Usunięta i będzie oznaczona odpowiednio kolorem: białym, czerwonym, zielonym, szarym.

  • Aktywne szanse - oznacza, że szansa jest w trakcie realizacji i nadal są podejmowane akcje w celu utrzymania klienta i finalizacji transakcji. Jest to etap, w którym przystępuje się do działań mających na celu nawiązanie kontaktu z potencjalnym klientem, budowanie relacji i przekonywanie go do skorzystania z oferowanych produktów lub usług.
  • Stracone szanse - status informuje o niepowodzeniu w procesie sprzedaży. Oznacza to, że nie udało się przekonać klienta do zakupu lub doszło do innych przyczyn, które uniemożliwiły sfinalizowanie transakcji.
  • Pamiętaj, że po zmianie statusu szansy na Stracona, wymagane jest podanie Powodu straty, czyli krótkiego komentarza, objaśniającego przyczynę niepowodzenia. Dzięki temu możesz zminimalizować ryzyko powtarzania tych samych błędów w przyszłości.
  • Wygrane szanse - gdy szansa osiągnie status Wygrana, oznacza to, że proces sprzedaży został pomyślnie zakończony, a klient zdecydował się na zakup produktów lub usług. Jest to etap finalizacji transakcji, gdzie następuje zamknięcie umowy, ustalanie warunków płatności i dostawy.
  • Gdy szansa miała powiązane produkty lub usługi, system automatycznie generuje komunikat z pytaniem, czy chcesz przenieść usługi na panel kontrahenta oraz czy produkty mają zostać zamienione w jedno zamówienie w celu formalizacji sprzedaży.
  • Usunięte szanse - zmiana statusu na Usunięta działa dla zwykłego użytkownika systemu jak usuwanie, jednak szansa będzie nadal dostępna dla Administratora Systemu w celu zachowania historii szans lub ich ponownego wykorzystania w przyszłości. Wystarczy odnaleźć usunięte szanse używając filtra Status.
  • W przypadku zmiany statusu szansy na inny niż Aktywna można ją przywrócić, klikając w pole Otwórz ponownie, które pojawi się w sekcji Status. Pamiętaj jednak, że usunięte szanse może otworzyć z powrotem tylko Administrator systemu.

Data zamknięcia - w przypadku zmiany statusu szansy na Wygrana lub Stracona system automatycznie wyświetli dodatkowe pole z datą jej zamknięcia, w celu zachowania pełnej historii i danych o poszczególnych szansach.

Data usunięcia - jeśli zmienisz status szansy na Usuniętą, system automatycznie zapisze datę tego zdarzenia w dodatkowym polu Data usunięcia. Taka informacja jest przydatna w celu rejestrowania historii szans, aby w przyszłości podejmować odpowiednie działania.

Notatki - w sekcji Notatki w oknie szansy masz możliwość dodawania różnych typów notatek, które zostaną powiązane zarówno z szansą, jak i z przypisanym do niej kontrahentem. Każdą aktywność dodasz w analogiczny sposób jak podczas dodawania notatek na kontrahencie.

  • Pamiętaj, że każda dodana notatka będzie również widoczna w polu Aktywności na panelu kontrahenta, którego dotyczą.
  • W polu każdej notatki pod ikonką znajdują się różne możliwości jej edycji. W tym miejscu możesz również edytować szansę na notatce, jeżeli powinna być przypisana do innej.

Zadania - dodawaj szybko zadania bezpośrednio związane z szansą sprzedaży, aby jeszcze lepiej zorganizować pracę i osiągać wyznaczone cele sprzedażowe. Dodasz je i edytujesz w taki sam sposób jak w Module Zadań.

Domyślne aktywny w zakładce Zadania jest filtr Niewykonane zadania, abyś od razu miał na widoku te zadania, które wymagają działania.

Usługi - w tym miejscu masz możliwość dodania usług związanych z konkretną transakcją. Dzięki temu w jednym miejscu możesz nimi zarządzać i kontrolować ich stan. Aby dodać nową usługę wybierz odpowiednią z katalogu dostępnego w systemie – wykonaj te same kroki, jak podczas dodawania nowej usługi na kontrahencie.

Produkty - dla każdej szansy możesz dodawać produkty, które w przypadku pomyślnego sfinalizowania transakcji będą mogły zostać przeniesione na kontrahenta w formie zamówienia. Dzięki temu uprościsz proces realizacji zamówień dla klienta i będziesz mógł nimi zarządzać w jednym miejscu. Wystarczy że klikniesz ikonkę i wybierzesz odpowiednie produkty.

Przyznawaj dostępy do szansy

Dostępy do szansy pozwolą Ci zarządzać uprawnieniami i kontrolować, które osoby mają dostęp do konkretnych informacji i aktywności związanych z daną szansą. Pod ikonką , którą znajdziesz w prawym górnym rogu jej widoku, dostępne są dwa rodzaje dostępu: Dostępy kontrahenta i Tylko właściciel.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Jeśli zdecydujesz się ograniczyć dostęp do szansy tylko dla własciciela ikonka kłódki będzie zamknięta .
Dostępy kontrahenta

Jest to domyślnie włączona opcja, która oznacza, że wszyscy użytkownicy, którzy mają dostęp do kontrahenta powiązanego z szansą, automatycznie uzyskują do niej wgląd. Jeśli użytkownik ma uprawnienia do zarządzania danymi kontrahenta, będzie mógł przeglądać i zarządzać wszystkimi powiązanymi szansami.

Tylko właściciel

Zaznaczając opcję Tylko właściciel sprawisz, że tylko opiekun szansy będzie miał do niej dostęp. Pozostali użytkownicy nie będą mieli do niej wglądu ani możliwości edycji. Jest to przydatne, gdy istnieje potrzeba zachowania poufności danych lub gdy chcemy, aby tylko jedna osoba była odpowiedzialna za zarządzanie daną szansą.

Pamiętaj, że po zaznaczeniu opcji Tylko właściciel wszystkie zadania i notatki związane z tą konkretną szansą nie będą widoczne dla innych użytkowników na profilu powiązanego z nią kontrahenta, aby zachować poufność wszystkich informacji.

Usuń szansę sprzedaży

Utrzymuj porządek w bazie danych, dzięki możliwości usunięcia szans, które zostały dodane przez przypadek lub są nieaktualne i nieprzydatne dla Twojego biznesu. Koncentruj się na obiecujących możliwościach, które mogą przyczynić się do wzrostu rentowności firmy.

W celu trwałego usunięcia wybranej szansy, kliknij na nią, aby otworzyć okno z edycją danych. Następnie w prawym górnym rogu widoku naciśnij ikonkę i wybierz opcję Usuń.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Pamiętaj, że możesz skorzystać z opcji zmiany statusu szansy na Usunięta. Warto skorzystać z tej opcji w pierwszej kolejności, aby nie stracić ważnych danych. Usuwaj jedynie te szanse, które na pewno nie będą przydatne.