Budżetowanie projektów to funkcja, która pozwoli śledzić koszty projektu, monitorować ich zgodność z założeniami i efektywnie zarządzać dostępnymi środkami w Twojej firmie. Dzięki przyjętej strategii będziesz mógł z łatwością tworzyć skuteczne plany finansowe dla projektów.

Praca nad budżetem dla konkretnego projektu polega w pierwszej kolejności na utworzeniu kompetencji z ustaleniem kosztów, dostosowanych do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności i przypisaniu ich do odpowiednich użytkowników systemu. Po zdefiniowaniu podstawowych ustawień, możesz przejść do budżetowania poszczególnych zadań w projekcie.

Stwórz kompetencje

Aby rozpocząć pracę z budżetowaniem projektów w systemie, ważne jest utworzenie odpowiednich kompetencji. W kontekście budżetowania, termin kompetencja odnosi się do ról lub umiejętności użytkowników w projekcie, które są niezbędne do jego efektywnej realizacji.

Zdefiniuj nową kompetencję, przechodząc do zakładki Ustawienia w Module System. Kliknij w Użytkownicy , a następnie ikonkę w sekcji Kompetencje. Wpisz dla niej nazwę np. Project Manager, uzupełnij pozostałe dane i wciśnij przycisk Zapisz.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Podstawowe dane dotyczące kompetencji obejmują:

  • nazwę kompetencji – identyfikuje daną kompetencję,
  • koszt wewnętrzny – odnoszący się do wydatków związanych z utrzymaniem pracownika wewnątrz organizacji, czyli kosztów zatrudnienia,
  • koszt zewnętrzny – określa cenę, którą klient płaci firmie za usługi pracownika posiadającego daną kompetencję,
  • nadgodziny – jest to mnożnik dla kosztów wewnętrznych i zewnętrznych, umożliwiający ustalenie stawki za nadgodziny pracownika,
  • dni wolne – to kolejny mnożnik dla kosztów wewnętrznych i zewnętrznych, pozwalający na obliczenie stawki za dni uznane za wolne, takie jak weekendy czy święta.

Jeżeli dana kompetencja została chociaż raz wykorzystana w systemie, nie będziesz mógł jej usunąć. Możesz jednak ją dezaktywować, ustawiając dla niej status Nieaktywny pod ikonką .

Kompetencje użytkowników

Po zdefiniowaniu kompetencji potrzebnych do realizacji projektów w Twojej firmie, możesz przypisać je konkretnym użytkownikom systemu. Takie działanie pozwoli uwzględnić rzeczywiste koszty na podstawie ich indywidualnych stawek. Dzięki temu proces budżetowania projektu staje się bardziej elastyczny i lepiej dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa.

Przypisz właściwą kompetencję wybranemu użytkownikowi przechodząc do jego edycji. W zakładce Kompetencje kliknij i wybierz odpowiednią z proponowanej listy kompetencji zdefiniowanych w ustawieniach systemu.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Pola dotyczące kosztów wewnętrznych i zewnętrznych są automatycznie pobierane z ustawień systemowych dla danej kompetencji. W każdej chwili masz jednak możliwość zmiany tych danych, aby dopasować je pod konkretnego użytkownika.

Uprawnienia dla budżetowania

Aby zapewnić bezpieczeństwo danych i lepszą organizację pracy, możesz nadać wybranym użytkownikom konkretne uprawnienia dotyczące procesu budżetowania, które pozwalają na przypisanie im określonych ról. Takie działanie pozwoli Ci przyznawać dostęp do funkcji związanych z budżetowaniem oraz określać, kto ma wgląd do informacji dotyczących stawek i kompetencji w projektach.

Przypisz odpowiednie uprawnienia, przechodząc do edycji wybranego użytkownika. Otwórz zakładkę Uprawnienia i dostępy , a następnie Uprawnienia. Kliknij na niebieski przycisk z nazwą modułu i wybierz Użytkownicy. W ten sposób możesz aktywować następujące uprawnienia:

  • edycja stawek – uprawnienie pozwoli użytkownikowi na edycję stawek przypisanych do kompetencji,
  • edycja kompetencji – użytkownik może modyfikować kompetencje,
  • podgląd stawek – dzięki temu możliwy jest widok stawki przypisanej do kompetencji użytkownika,
  • podgląd kompetencji – uprawnienie to pozwala na podgląd ustawień danej kompetencji. Ta opcja musi być aktywna, aby widoczna była zakładka Kompetencje na wszystkich użytkownikach.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Wybierając z listy uprawnień Zadania, zauważysz dodatkowe funkcje do aktywacji:

  • dodawanie wycen – umożliwia użytkownikowi dodawanie wycen do zadań,
  • administrator wycen – to uprawnienie pozwoli w pełni zarządzać wycenami zadań, które może dodawać, edytować i usuwać,
  • administrator rozliczeń – użytkownik będzie mógł zarządzać rozliczeniami wycen i mieć możliwość dodania nowych, ich edycji lub usunięcia.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Budżetowanie w projecie

Jeśli planujesz rozpocząć proces budżetowania dla projektu, to pierwszym krokiem jest aktywacja tej funkcji. Możesz to zrobić za pomocą przełącznika znajdującego się w zakładce Budżet w oknie edycji projektu. Po wprowadzeniu budżetowania projekt staje się bardziej uporządkowanym i zoptymalizowanym przedsięwzięciem.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Następnie możesz przypisać odpowiednie kompetencje do użytkowników w polu Uczestnicy projektu . Aby to zrobić, wystarczy kliknąć na przycisk + Dodaj kompetencję. Dzięki temu zadania w projekcie będą przypisane do osób z odpowiednimi umiejętnościami, co zwiększa precyzję i efektywność procesu budżetowania.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Jeśli w ustawieniach użytkownika zostały do niego przypisane kompetencje, wyświetlą się na liście w formie podpowiedzi, także w trakcie tworzenia wycen i rozliczeń.
Budżet zadania projektowego

Po aktywowaniu budżetowania w projekcie możesz przejść do budżetowania poszczególnych zadań z projektu. Wprowadzanie budżetu i dokładne rozliczanie czasu oraz kosztów jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania projektami. Dzięki tym działaniom, możesz mieć pełną kontrolę nad finansami projektu i będziesz w stanie podejmować właściwe decyzje dotyczące jego dalszego przebiegu.

Wprowadź wycenę

Rozpocznij od stworzenia wyceny dla zadania. To kluczowy krok, który umożliwia oszacowanie kosztów związanych z danym zadaniem. Przejdź do zakładki Budżet w zadaniu projektowym i kliknij , wybierz kompetencję, wprowadź szacunkowy czas na jego wykonanie i wciśnij .

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Dodaj uczestników i dokonaj rozliczenia wyceny

Przypisz odpowiednich uczestników do zadania, którzy będą zaangażowani w jego realizację i w polu Rozliczenie kliknij ikonkę , aby wprowadzić informacje dotyczące rzeczywistego czasu wykonania zadania. W tym celu wybierz uczestnika zadania klikając na awatar oraz rodzaj kompetencji. Wprowadź zgłoszony czas pracy i kliknij . Dzięki temu dokładnie rozliczysz koszty pracy każdego uczestnika oraz precyzyjnie zaplanujesz przyszłe projekty, bazując na rzeczywistych danych oraz wydajności zespołu.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Po wybraniu uczestnika, który ma być rozliczony, system automatycznie wskaże kompetencje, które zostały dla niego przypisane w trakcie edycji projektu. Jeśli nie przypisano mu żadnych kompetencji w ramach projektu, pojawią się te, które są zdefiniowane w ustawieniach użytkownika.

Wybierz typ rozliczenia

W trakcie tworzenia rozliczenia masz możliwość wyboru, jak chciałbyś przeliczyć koszt pracy uczestnika. Klikając w ikonkę Typ możesz wybrać jedną z opcji: dzień roboczy, nadgodziny, dzień wolny, które są przeliczane na podstawie mnożników przypisanych w ustawieniach lub opcję gratis, która oznacza brak kosztów zewnętrznych w rozliczeniu. Pozwala to na dostosowanie sposobu rozliczenia do konkretnych okoliczności w projekcie, dając większą elastyczność w zarządzaniu kosztami.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

Jeśli zgłoszony czas pracy przekroczy szacunkowy czas, pasek budżetowy na liście wycen zostanie oznaczony kolorem czerwonym. To sygnał, że koszty pracy przewyższają budżet projektu, co pozwala na szybką reakcję i dostosowanie zarządzania kosztami.

Widok dla budżetowania

Dla każdego projektu w systemie, któremu został przypisany budżet, dostępny jest specjalny widok Budżetowanie . Znajdziesz na nim tabelę z danymi finansowymi, które dotyczą projektu i jego poszczególnych zadań. Pozwala na dokładne śledzenie kosztów oraz szczegółowe analizowanie wydatków związanych z każdym zadaniem w projekcie.

W tabeli znajdziesz pozycje dotyczące szczegółowych wyliczeń pozwalających zarządzać budżetem projektu w bardziej precyzyjny sposób:

  • tytuł zadania, który jest jednocześnie aktywnym linkiem,
  • kompetencje,
  • wycena – czas, czyli pole określające szacunkowy czas przeznaczony na wykonanie zadania,
  • wycena – koszt wewnętrzny,
  • wycena – koszt zewnętrzny
  • rozliczenie – czas, czyli pole wskazujące rzeczywisty czas poświęcony zadaniu,
  • rozliczenie – koszt wewnętrzny,
  • rozliczenie – koszt zewnętrzny,
  • % wykorzystania, czyli pole pokazujące w procentowy sposób wykorzystanie zasobów budżetu.

Zrzut ekranu widoku osi czasu z ułożonymi zadaniami

  • Kliknij w w tytule wybranego zadania, aby rozwinąć widok przypisanych do niego kompetencji oraz pozostałych wycen i rozliczeń.
  • Aby ułatwić sobie analizę i przegląd danych, możesz wykorzystać funkcjonalności tabel, np. sortowanie lub filtrowanie, dostosowując tabelę do swoich potrzeb.